Icke-Fungible Tokens Market: Real eller Bubble? – Spotlight – Altcoin Buzz

[ad_1]

Under de senaste sex månaderna har icke-fungibla tokens (NFT) vuxit ut nästan alla andra kryptovalutasegment. Världen observerade att digital konst säljs för iögonfallande summor. Till exempel sålde Mike Winkelmann, en digital konstnär med pseudonymen Beeple, sitt konstverk som heter “Everydays: The First 5000 Days” för 69 miljoner dollar på Christie’s. CryptoPunks, en annan digital konstsamling skapad av Larva Labs, är vit het med en NFT (en rörrökande utlänning) som säljer för 7,5 miljoner dollar.

Om dessa siffror berättar något för oss säger de att icke-fungibla tokens når oöverträffade nivåer. När NFT: er börjar storma kryptorummet, CNA, Singapores dedikerade nyhets- och informationsradiostation, satte sig ner med Altcoin Buzz VD Shashwat Gupta för att förstå NFT-mani.

Chew Wui Lynn och Stanley Leong ledde intervjun under CNA Money Mind’s Dollars and Cents segmentet.

Stanley Leong: Jag pratar om min tweet tidigare 2011. Är det värt något?

Shashwat: Jag tror att värdet är en faktor för vad människor upplever att det är. Om du kan skapa värde av din tweet och om folk tycker att det har värde kan det vara värt något.

Vi måste titta på det ur samlarens intresse perspektiv och spekulantens synvinkel.

Om vi ​​jämför det med vad som hände i dot com boom först, hade internet mycket mer pengar för ett projekt som händer på det eftersom det bara fanns ett litet antal projekt som utnyttjade utrymmet.

På samma sätt är detta bara början på NFT. Det är dags att observera utrymmet snarare än att spendera för mycket pengar på att köpa NFT.

Tugga Wui Lynn: Snälla hjälp oss att förstå hur icke-fungibla tokens fungerar.

Shashwat: Fungibility är ett enkelt koncept där en dollar är lika med en dollar. Till exempel om jag ger dig en dollar och du ger mig tillbaka en eftersom de båda har samma värde. Icke-fungibilitet lägger till ett lager av differentiering, där en dollar, kanske, har ett annat värde än en annan. Visst gäller det inte dollar.

Men låt oss anta att ett spelföretag skapar två artiklar. En är serienummer ett och det andra är serienummer två. Två spelare deltar i spelets tävling. Den andra spelaren vinner den, och nu har hans spelartikel plötsligt mer värde. Även om spelet har två identiska objekt i spelet kan en samlare skilja på den vinnande spelarens objekt baserat på dess serienummer, historik och användningsfall. Det är där icke-fungibilitet spelar in.

NFT: er lägger till lagret av ägande, som sedan kan lägga till lagret av innehav och överförbarhet. Dessutom kan andra finansiella verktyg byggas ovanpå.

Nyckeln är att kunna äga den.

Stanley Leong: Är detta ett nytt koncept?

Shashwat: Ganska nytt! Ordet NFT: er kom runt 2017. Vid den tiden såg vi stort intresse för det som var spännande, och sedan började det som CryptoKitties. Då blev NFT: er något när människor tillbringade mycket tid och ansträngningar för att skapa infrastruktur, för att se till att dessa saker händer.

Det är fortfarande tidiga dagar, men begreppet ägande är inte nytt. Faktiskt, Altcoin Buzz skapade sina första NFT 2018.

Chew Wui Lynn: Låt oss anta att Stanley vill sälja sin tweet. Hur skulle han göra den tweeten till en NFT?

Shashwat: Det finns flera verktyg som Stanley kan göra detta, som Enjin, OpenSea och Rarible. Vad Stanley behöver göra är att helt enkelt ställa in sin profil på någon av dessa plattformar och lägga till sin bild i den och skriva lite om den. När han är klar är han redo att sälja sin första NFT.

Stanley Leong: Vad är NFTs bra förutom tweets och digitala konstverk?

Shashwat: För att börja den aspekten måste vi förenkla i viss utsträckning om det finns ett objekt som kan individualiseras och skapas till en NFT. Det kan vara ett digitalt objekt eller ett fysiskt objekt där det kan fungera som ett ägarintyg.

För närvarande är NFT bara ett konsthav av enstaka saker – främst tweets eller konst. Så småningom kan det vara många andra saker.

Stanley Leong och Chew Wui Lynn: Varför skulle någon betala så mycket pengar för en digital tillgång som kan kopieras och som inte kan ses fysiskt? Vilka är fördelarna med att äga det?

Shashwat: Kopieringsaspekten går in i lagligheten i den. Du kan till exempel göra en kopia av Mona Lisa-målningen. Men det betyder inte att du äger det. Så vad som representerar ägandet är inte representativt på papper. Vad Jack Dorsey säljs som en NFT är faktiskt ägarintyget för hans första tweet. Har det värde eller inte är en helt annan fråga. Men möjligheten att äga, överföra och bygga värde i icke-fungibla tokens är nu möjligt.

Eftersom inte många vet hur man gör det blir killarna som skapar det populära.

Snart, när någon kan göra det, och alla har tillgång till och förstår NFT, kommer de goda att ha värde, och de som inte är populära har inget värde.

Chew Wui Lynn: Är NFT bara en modefluga eller tror du att de kan störa konstvärlden?

Shashwat: Du har inte fel i det faktum att det för närvarande finns för mycket hype om NFT. Spekulanter är mer i rymden än samlare. Men många skapar vacker digital konst istället för fysisk konst. Du kan ta utskrifter av det, men det blir en kopia. Det faktiska ägarintyget för den digitala konsten har lika stort värde som intyget om ägandet av annan fysisk konst. Dessa begrepp tar tid att blomstra, men det händer just nu när vi pratar.

Stanley Leong: Vad betyder detta för artister? Kommer de att kunna spåra sina royalties bättre?

Shashwat: Ja, detta ökar möjligheten till vad som kan göras med denna nya teknik. Just nu får konstnären inget efter den första försäljningen av sitt konstverk. Men nu finns det en möjlighet att tjäna pengar. Blockchain gör det möjligt för artister att skapa ett smart kontrakt, där varje gång ett konstverk säljs till någon, kommer en bråkdel av avgiften att gå till den ursprungliga skaparen av det konstverket. Konstnärer kan använda sådana processer för att skapa mikroekonomier för sig själva.

Dessa saker finns inte för nu, men flera projekt bygger bättre intäktsmodeller för artister och skapare. Det kommer att bli spännande.

Chew Wui Lynn: Det har rapporterats om bedragare som imiterar konstnärer och säljer sina konstverk utan konstnärens vetskap.

Shashwat: Regler och innovationer växer eftersom det finns mer intresse från folket. Bedrägerier är vanliga eftersom tekniken är ny och människor inte har mycket förståelse för NFT: er. Poängen är att vara medveten; inte gå in på att köpa saker som inte är helt autentiserade.

Om det inte finns något sätt att autentisera bilden är det lättare att bluffa och sälja ett konstverk.

Men tills dess bor vi i ett inte så raffinerat NFT-utrymme.

Shashwat Gupta är VD för Altcoin Buzz. Han gick med i kryptovalutautrymmet i början av 2017.

Gå med oss ​​på Telegram för att ta emot fria handelssignaler.

För mer information om kryptovaluta, kolla in Altcoin Buzz Youtube-kanal.

[ad_2]

Source link